Ομιλία της βουλευτή Ηρακλείου ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Ελένης Βατσινά κατά τη συζήτηση του νέου Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης

Σκληρή κριτική στην κυβέρνηση άσκησε η βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-Κινήματος Αλλαγής, Ελένη Βατσινά κατά την ομιλία της στη Βουλή, στο πλαίσιο της συζήτησης για τον νέο Κώδικα Τοπικής Αυτοδιοίκησης, κάνοντας λόγο για ένα νομοθέτημα που «δεν συνιστά μεταρρύθμιση, αλλά απλή κωδικοποίηση μιας προβληματικής και παγιωμένης κατάστασης».
Η βουλευτής τόνισε ότι, παρά το ότι η ανάγκη εκσυγχρονισμού και συγκέντρωσης των διάσπαρτων διατάξεων είναι υπαρκτή και ευρέως αποδεκτή, ο νέος Κώδικας «δεν απαντά στα πραγματικά ζητήματα της Αυτοδιοίκησης», τα οποία παραμένουν η υποχρηματοδότηση, οι ασαφείς αρμοδιότητες και η θεσμική εξάρτηση των Δήμων από το κεντρικό κράτος.
Όπως υπογράμμισε «η καλή κωδικοποίηση δεν είναι μεταρρύθμιση», επισημαίνοντας ότι η Αυτοδιοίκηση σήμερα δεν χρειάζεται ένα πιο “τακτοποιημένο” νομικό πλαίσιο, αλλά ουσιαστική ενίσχυση σε πόρους, αρμοδιότητες και θεσμική αυτοτέλεια.
Η ίδια κατήγγειλε ότι οι Δήμοι εξακολουθούν να λειτουργούν με λειψή χρηματοδότηση και να εξαρτώνται από συνεχείς εγκρίσεις και υπουργικές αποφάσεις, σημειώνοντας πως κρίσιμα ζητήματα «μετατίθενται διαρκώς στο μέλλον» αντί να επιλύονται θεσμικά και οριστικά.
Ιδιαίτερη αναφορά έκανε στους Κεντρικούς Αυτοτελείς Πόρους, υποστηρίζοντας ότι παραμένουν χαμηλότεροι από τα προβλεπόμενα, ενώ άσκησε έντονη κριτική και στις νέες ρυθμίσεις για την τοπική φορολογία, κάνοντας λόγο για «μεταφορά φορολογικού βάρους στους πολίτες μέσω ενός νέου αυτοδιοικητικού ΕΝΦΙΑ», όπως χαρακτηριστικά είπε.
Παράλληλα, επεσήμανε ότι οι Δήμοι καλούνται να διαχειριστούν αυξημένες ανάγκες που σχετίζονται με την κλιματική κρίση, χωρίς όμως να διαθέτουν επαρκείς ίδιους πόρους, ζητώντας την άμεση και απευθείας απόδοση κλιματικών και πράσινων πόρων στην Τοπική Αυτοδιοίκηση.
Στο πεδίο της λειτουργίας των Δήμων, η κ.Βατσινά αναφέρθηκε στα σοβαρά προβλήματα υποστελέχωσης, κάνοντας λόγο για υπηρεσίες που λειτουργούν οριακά, καθώς και για ένα «ασφυκτικό καθεστώς προσλήψεων» που δεν επιτρέπει την κάλυψη βασικών αναγκών.
Έντονη ήταν η κριτική που άσκησε και για τις διατάξεις που αφορούν συμβασιούχους και δικαστικές εκκρεμότητες, υποστηρίζοντας ότι επιβαρύνουν περαιτέρω το διοικητικό σύστημα και δε δίνουν οριστική λύση σε ένα χρόνιο πρόβλημα των ΟΤΑ.
Ολοκληρώνοντας την τοποθέτησή της, η Ηρακλειώτισσα βουλευτής τόνισε ότι μια πραγματική μεταρρύθμιση θα προϋπέθετε «ξεκάθαρη κατανομή αρμοδιοτήτων, αποκέντρωση με αντίστοιχους πόρους και θεσμικό σεβασμό στην αυτοτέλεια των Δήμων», επισημαίνοντας ότι τίποτα από αυτά δεν περιλαμβάνεται ουσιαστικά στο υπό συζήτηση νομοσχέδιο.
«Αντί για ενίσχυση της Αυτοδιοίκησης, βλέπουμε διατήρηση της εξάρτησής της από το κεντρικό κράτος», σημείωσε χαρακτηριστικά, καλώντας την κυβέρνηση να ενσωματώσει τις προτάσεις της Αυτοδιοίκησης και των συλλογικών της οργάνων πριν την ψήφιση του Κώδικα.
